O oleju w głowie

Czyli, po co mi omega-3, omega-6 i te wszystkie NNKT?

 60% naszego mózgu to kwasy Omega-3. 

NNKT czyli Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe, zostały tak nazwane nie bez powodu. Są tak samo ważne jak witaminy i mikroelementy. Poprzednio określane były jako witamina F. Bez nich twój organizm nie jest w stanie normalnie funkcjonować. A gdy równowaga organizmu zostanie naruszona, stąd już tylko krok do wszelkich chorób, powszechnie określanych mianem cywilizacyjnych.
Zanim nastała epoka żywności wysokoprzetworzonej, NNKT były bardziej powszechne w produktach spożywczych

i nikt nie zdawał sobie sprawy z ich istnienia. Jak można się domyślać, problem rozpoczął się wraz z ich deficytem. W naszej współczesnej diecie kwasów omega-3 praktycznie nie dostarcza się organizmowi w ogóle, a omega-6 obecne są w nadmiarze, co – między innymi – powoduje zachwianie równowagi immunologicznej i nadmierną skłonność do stanów zapalnych organizmu. W obecnie publikowanych opracowaniach dotyczących zdrowego odżywiania z kwasami tłuszczowymi zalecana „złota proporcja” waha się w granicach od 4:1 do 1:1.

Najważniejsze NNKT to:

  • kwas alfa-linolenowy(ALA) nazywany również kwasem omega-3,
  • kwas linolowy(LA), funkcjonujący pod nazwą kwasu omega-6,
  • kwas oleinowy(O), czyli  kwas omega-9,

Największy wpływ na działanie naszego organizmu mają oczywiście słynne kwasy  omega–3 oraz omega–6. Ich zawartość wydaje się być więc najbardziej istotna, gdyż to właśnie te kwasy odgrywają ważną rolę w procesach zachodzących w układzie krwionośnym, nerwowym, pokarmowym, rozrodczym. Przeciwdziałają chorobom nowotworowym, posiadają ważna funkcję w procesach na poziomie komórkowych. Niezbędne są w czasie ciąży i karmienia piersią.

Kwasy omega-3 ułatwiają transport substancji odżywczych przez błonę komórkową, a omega-6 są jednym z podstawowych budulców warstwy lipidowej (tłuszczowej) błony komórkowej i usprawniają jej regenerację. Kwas DHA podnosi wrażliwość komórki na działanie insuliny, czym łagodzi wahania poziomu cukru, szczególnie u chorych na cukrzycę typu II.

Stosowanie produktów bogatych w NNKT w okresie ciąży i karmienia wpływa na prawidłową budowę kory mózgowej płodu i niemowlęcia, ponieważ odpowiada za tworzenie się synaps między neuronami. U dzieci wpływa korzystnie na proces uczenia się i zapobiega zaburzeniom zachowania (ADHD). W mleku matki znajduje się kwas gamma-linolenowy, gotowy do wykorzystania przez organizm ludzki. Jest to jeszcze jeden ważny powód, aby matka karmiła piersią swoje dziecko jak najdłużej.

Nienasycone kwasy tłuszczowe regenerują układ nerwowy, są składnikiem budulcowym neuronów i białej istoty mózgu, przez co poprawiają pamięć i koncentrację.  60% naszego mózgu to kwasy Omega-3.

Pobudzają przemianę materii. Prawidłowy bilans kwasów tłuszczowych pomaga zrzucić wagę u osób otyłych, równoważąc poziom tłuszczy w organizmie oraz regulując gospodarkę hormonalną.

Wykazują silne właściwości antyoksydacyjne. Eliminują nadwyżkę wolnych rodników z organizmu. Regularne przyjmowanie nawet w niewielkich dawkach, może pomóc w zapobieganiu raka prostaty, jelita grubego oraz mogą hamować rozwój nowotworu piersi. Wzmacniają ogólną odporność organizmu.

Skutecznie obniżają również ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia. Znacznie ograniczają ryzyko nadciśnienia, miażdżycy, chorób serca. obniżają podwyższony poziom „złego” cholesterolu (LDL) we krwi.

Łagodzą objawy chorób skórnych, są pomocne przy egzemie i łuszczycy. Działają dodatnio na skórę, włosy i paznokcie.

Gdy już wiesz, jak ogromne znaczenie mają NNKT. Warto zadać sobie pytanie, gdzie ich szukać, gdzie występują.
W naszych warunkach najbogatszym, naturalnym  źródłem NNKT są oleje tłoczone na zimno: lniany, rydzowy, z nasion wiesiołka i ogórecznika.
Proporcja kwasów Omega-6 do Omega-3 w oleju lnianym wynosi 2,5:1, a więc jest bliska ideałowi.

Dużą zawartość kwasów omega mają tłuste ryby morskie (biosynteza kwasów tłuszczowych serii omega-3 zachodzi w algach spożywanych przez ryby o dużej zawartości tłuszczu).

Jeszcze mała dygresja do oliwy z oliwek. Nie jest to oczywiście produkt zły, ale zawiera głównie kwas oleinowy (omega-9), a ten z kolei organizm ludzki może syntetyzować sam z innych kwasów tłuszczowych.
Kwasy omega-3 i omega-6 muszą być dostarczone do organizmu z zewnątrz – nie ma możliwości ich samoprodukcji.

Oczywiście jest także szereg suplementów diety zawierających kwasy omega. Pamiętaj jednak, że są to związki bardzo nietrwałe i „nie lubią” różnego rodzaju przetwarzania, w szczególności wysokich temperatur oraz długiego przechowywania – czas i światło słoneczne powodują ich destrukcję.

Na koniec krótki cytat „Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem”. Hipokrates (460-370 p.n.e.).

I tego się trzymajmy.

Mirek, Kukurykuuu.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *