Syrop glukozowo-fruktozowy – słodki zabójca


Foto: https://www.ecowatch.com/5-reasons-high-fructose-corn-syrup-will-kill-you-1882106389.html

HFCS  (High Fructose Corn Syrup)– wysoko-fruktozowy syrop kukurydziany (zwany potocznie syropem glukozowo-fruktozowym)

Otrzymywanie
 
• Syrop otrzymuje się z kukurydzy, która jest przetwarzana na skrobię kukurydzianą, a następnie skrobia jest przetwarzana pod wpływem kwasów, enzymów lub obu tych czynników łącznie.
• Powstały syrop (po konwersji enzymatycznej) zawiera około 42% fruktozy, 55% glukozy oraz ok. 3% mieszaniny innych cukrów. Następnie taki syrop oczyszcza się do zawartości 90% fruktozy. Aby uzyskać syrop obecnie najbardziej popularny, czyli o zawartości fruktozy 55% (glukozy 41%), miesza się syrop o zawartości 90% fruktozy z syropem o zawartości 42% fruktozy.
 
Popularność
 
• Wzbudza wiele kontrowersji, jest on postrzegany przez coraz szerszą rzeszę naukowców jako sprawca wielu „nieszczęść„, odpowiedzialny za epidemię otyłości i cukrzycy w Stanach Zjednoczonych i krajach Europy Zachodniej.
• Odkryty w latach  60. jednak wówczas nie spotkał się on z uznaniem firm spożywczych i wprowadzeniem do masowej produkcji. Dopiero w połowie lat 70. wartości przemysłowe syropu glukozowo – fruktozowego zostały docenione i szybko, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych zdobył on popularność.
• Zaadoptowany do wielu produktów spożywczych i napojów bezalkoholowych słodzonych i w ten sposób wyparł zwykły biały cukier i inne znane wówczas środki słodzące.
 
Kierunki stosowania
 
• do słodzenia napojów bezalkoholowych, gazowanych i niegazowanych,
• dosładzanie soków owocowych, napojów alkoholowych i mlecznych napojów fermentowanych.
• środek słodzący do wyrobu lodów, zagęszczonego mleka słodzonego i mrożonych deserów.
• używany przy produkcji dżemów, galaretek, wyrobów cukierniczych a także przy wypieku pieczywa cukierniczego.
• stosowany głównie wtedy gdy wymagane jest dozowanie środków słodzących w postaci płynnej, o ujednoliconym stopniu słodkości i stałym składzie węglowodanowym
 

Zalety (dla producentów żywności)

•Syrop glukozowo – fruktozowy ma postać bezbarwnej cieczy, co ułatwia jego dawkowanie jako substancji słodzącej w różnych procesach technologicznych, bez potrzeby uprzedniego rozpuszczania i nastawiania na odpowiednie stężenie.
•Niska lepkość, pomimo wysokiego stężenia suchej substancji. Ułatwia to jego rozlewanie, transport, a zwłaszcza dozowanie, w odróżnieniu od innych klasycznych środków słodzących. Przy podobnym stężeniu stosowany w przemyśle np. roztwór sacharozy odznacza się znacznie wyższą lepkością.
•Syrop glukozowo – fruktozowy nie ulega krystalizacji i zapobiega krystalizacji sacharozy (cukru), z której czystego roztworu o tak wysokim stężeniu wytrącają się kryształy, co w wielu wyrobach stanowi wadę jakościową.
 
Wpływ na zdrowie
 
1 Powoduje zwiększanie masy i w konsekwencji otyłość

Dowiedli tego uczeni, którzy postanowili sprawdzić, jak słodzone napoje wpływają na laboratoryjne myszy. Część z nich oprócz normalnego jedzenia dostawała do picia wodę, druga grupa – wodę z fruktozą, zaś u trzeciej rolę słodzika pełnił syrop glukozowo – fruktozowy. Jak się okazało, myszy pojone wodą z dodatkiem fruktozy, a zwłaszcza syropu tyły na potęgę i to nawet wtedy, gdy naukowcy zmniejszyli im znacznie porcje pożywienia. Pod koniec eksperymentu miały w swych ciałach o 90%. tłuszczu więcej niż te pijące czystą wodę. Dzieje się tak, ponieważ fruktoza „przestawia” cały metabolizm organizmu na produkcję tłuszczu.

2 Zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2

Regularna konsumpcja produktów zawierających syrop prowadzi do zwiększenia apetytu, insulinooporności i cukrzycy typu 2. Jedna porcja produktu słodzonego syropem zaspokaja całodobowe zapotrzebowanie na węglowodany. Konsumpcja wysokoprzetworzonych cukrów prostych (glukozy, fruktozy) prowadzi do tzw. reaktywnej hipoglikemii tj. gwałtownych zmian poziomu insuliny oraz glukozy we krwi. Zapobiegać temu miała fruktoza o niskim indeksie glikemicznym. Niestety, spożywana w nadmiarze fruktoza stanowi jeszcze większe zdrowotne zagrożenie. Jest bowiem metabolizowana bardzo szybko, poza kontrolą organizmu ponieważ omija pewne szlaki metaboliczne.

3. Podwyższa złego cholesterolu LDL i trójglicerydów

  Spożywanie żywności z dużą zawartością syropu prowadzi do dużego napływu fruktozy do żyły wrotnej wątroby (żyła ta zaopatruje wątrobę w krew i substancje wchłonięte w przewodzie pokarmowym). Fruktoza ulega metabolizmowi znacznie szybciej niż glukoza. Dzieje się tak dlatego, że omija ona pewien etap przemian biochemicznych, którym ulega glukoza. Wątroba zostaje szybko i w dużej ilości „zalana” fruktozą, co prowadzi do odpowiedzi wątroby w postaci zwiększenia syntezy kwasów tłuszczowych, a także powoduje zwiększone wydzielanie VLDL. VLDL są to lipoproteiny o bardzo niskiej gęstości, które potem na drodze przemian biochemicznych są przetwarzane w lipoproteidy LDL, czyli zły cholesterol. Fruktoza w wyniku podwyższenia trójglicerydów powoduje też spadek wrażliwości organizmu na leptynę – jeden z hormonów sytości. Im nasz organizm produkuje jej więcej, tym mniej jemy, a nasza „zapasowa” tkanka tłuszczowa się kurczy. Naukowcy przypuszczają, że nadmiar trójglicerydów blokuje leptynie dostęp do mózgu, przez co ten nie wie, że powinien wysłać sygnał „przestajemy jeść”.

Konsekwencje nadmiaru fruktozy

• Nadmierna podaż fruktozy może stymulować syntezę prekursorów tłuszczu. Wysokie stężenie krążących we krwi triacylogliceroli uznane jest za czynnik ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego.
• Długotrwała ekspozycja na duże dawki fruktozy w diecie, mogą prowadząc do niekorzystnych zmian profilu lipidowego może zwiększać ryzyko pojawienia się chorób układu sercowo-naczyniowego.
• Istnieją też doniesienia, że dieta bogata w fruktozę może przyczyniać się do pojawienia się insulinooporności a w konsekwencji cukrzycy typu 2.\
• Spadek wrażliwości organizmu na leptynę – jeden z hormonów sytości
 
Nadmierne spożywanie fruktozy przez młodzież może zwiększać ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych.
• Młodzież, która spożywa pokarmy i napoje z wysoką zawartością fruktozowego syropu kukurydzianego (syrop glukozowo-fruktozowy) jest znacznie bardziej narażona na choroby układu krążenia i cukrzycę – donosi Journal of Nutrition na podstawie najnowszych badań gruzińskich ekspertów. (2012r)
• Badaniu zostało przeprowadzone przez naukowców z Medical College of Georgia (MCG) w Gruzji, w Health Sciences University (GHSU). Brało w nim udział 559 dzieci między 14. a 18. rokiem życia. U młodzieży poddanej kontroli analizowano wyniki badań krwi, ciśnienie krwi, przeprowadzono pomiar ilości tkanki tłuszczowej. Naukowcy odkryli związek pomiędzy obecnością wysokich dawek fruktozy pochodzącej z żywności a licznymi chorobami.
• Wiążą je z pojawieniem się w organizmie:
– podwyższonego ciśnienia krwi,
– zwiększonego ryzyka  chorób serca i chorób naczyniowych,
– podwyższonego stężenia glukozy na czczo, co prowadzi insulinooporności,
– stanów zapalnych organizmu,
– markerów nowotworowych.
• Nastolatki, których dieta była bogata w HFCS – wysoko-fruktozowy syrop kukurydziany (zwany potocznie syropem glukozowo-fruktozowym), miały obniżony poziom cholesterolu HDL („dobrego” cholesterolu). Ponadto uczestnicy badania, którzy często spożywali przemysłowy słodzik, byli bardziej narażeni na tłuszcz w okolicy brzucha, co w konsekwencji może prowadzić do otyłości trzewnej i cukrzycy.
 
Miek, Kukurykuuu.pl

Na podstawie wykładu
: dr inż. Małgorzata Dżugan, Uniwersytet Rzeszowski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *